PATINOVÁNÍ MINCÍ

Stejně jako v případě čištění, platí i zde pro laika jednoduchá rada: žádnou minci raději nepatinujte. Pokud už to chcete zkusit, volte pro své pokusy raději minci bezcennou či poškozenou. Na webu existuje řada poměrně snadných návodů, jak patinování provést. Rovněž je k dispozici řada komerčních patinovacích prostředků. Bez hlubších znalostí by ale mělo patinování být svěřeno pouze rukám profesionála, obzvláště jedná-li se o mince cennější. Zda vůbec mince do sbírky patinovat či nikoliv je otázka, kterou si musí zodpovědět každý sběratel sám.
 
Proti patinování mince zcela jednoznačně mluví fakt, že patinování mince je ve své podstatě často závažnějším zásahem, než její čištění. Rovněž lze v určitém směru na patinování nahlížet jako na činnost podvodnou, a to v případě, kdy je provedeno za účelem zvýšení zájmu kupujícího o minci tak, že kupující není seznámen s tím, že mince nese umělou a nikoliv originální patinu. Nutno však podotknout, že patinování mincí se provádí i u muzejních exponátů a nelze na tuto proceduru pohlížet jako na postup čistě podvodný. Podstatné je, s jakým úmyslem je patinování prováděno. Při prodeji mince, která je uměle patinovaná, by pak měl být tento fakt jednoznačně uveden. Řada patinovacích prostředků je ve své chemické podstatě nepřirozených, tj. že sice vytvářejí na minci patinu podobnou patině dobové, ale chemické složení této patiny je naprosto odlišné (a poměrně snadno zjistitelné). Na tomto místě si je třeba uvědomit, že při jakémkoli patinování dochází k nevratné chemické reakci patinovacího přípravku s povrchem mince.
 
Ve prospěch patinování pak mluví především estetický aspekt, mince s dobře vytvořenou patinou vypadá určitě mnohem lépe než sterilně vycíděný exemplář. Důležitý je i praktický aspekt a to zvláště u poměrné mělkých nebo otřelých ražeb, kdy lze vhodně provedenou patinou značně vylepšit čitelnost mince a docílit celkového zvýraznění obrazu mince.
 
Je dobré mít na paměti, že ne každý bude z uměle patinované mince nadšen. K patinování mincí je proto dobré přistupovat až po zralé rozvaze. Přestože se to někomu nemusí zdát možné, je patinování chemicky nevratný proces, při němž dochází k oxidaci kovu na povrchu mince a vzniku vrstvy, z níž již není možné získat kov v původní formě zpět. U stříbrných mincí se jedná samozřejmě pouze o velice tenkou vrstvičku, v případě mědi nebo mince z méněhodnotného kovu či slitiny se však může jednat v případě neopatrného zásahu o vrstvu řádově silnější. Výjimku by v tomto ohledu tvořili pouze omyvatelné patinovací laky, existují-li nějaké.
 
Přesné postupy patinování zde záměrně nezveřejňuji, abych nedával do rukou osobám s nekalými úmysly snadno zneužitelné informace. Není-li uvedeno jinak, připravoval jsem si patinovací činidla sám na základě svých zkušeností nebo zkušeností získaných z internetových a literárních zdrojů. Máte-li zájem o provedení patiny na vaší minci, můžete mne kontaktovat a vámi zvolený způsob patinování mohu na vaší minci za předem domluvených podmínek provést. Nežádejte mne o zveřejnění nebo poskytnutí patinovacích postupů.
 

Stříbro - umělá patina nepřirozená (ozn. DPGF 100)

Mince uvedená na obrázku níže byla zřejmě nevhodným způsobem čištěna a došlo v podstatě k úplné ztrátě původní patiny. To samo by nemuselo ještě tolik vadit, avšak v kombinaci s vadou střížku se obraz mince stává především v oblasti portrétu poměrně nevýrazný a nekotrastní.
 
 
Následující fotografie ukazuje minci po aplikaci patiny. Doba patinování činila cca. 1 hodinu. Patinování touto metodou nelze svěřit do rukou laika. Vady střížku se sice nepodařilo zcela zakrýt, ale mincovní obraz je dostatečně kontrastní a dobře vyniknou i drobné linie a detaily.
 
 
Uvedená patina na minci dobře drží, je nesmyvatelná. Barva patiny je tmavěhnědá, částečnou nevýhodou může být její poměrně vysoký lesk, což tuto patinu předurčuje spíše pro patinování pozdějších, technicky dokonalejších ražeb s hladkou mincovní plochou, kde bude působit přirozeněji. Vhodně zvolenou analýzou (není-li to patrné již zevrubným studiem mince) lze poměrně snadno zjistit, že se nejedná o originální patinu.
 
Na dalších z následujících obrázků je stejné proceduře podroben i značně otřelý a poškozený pražský groš Václava IV. Díky čištění došlo ke kompletní ztrátě původní patiny. Lze předpokládat, že se jedná o minci z nějakého nálezu. Tyto mince bývají často vzájemně slepené a na povrchu značně zoxidované a k jejich oddělení od sebe se klasicky používá roztok EDTA (jiná rozumná možnost ani neexistuje). Nechtěným výsledkem této procedury jsou však právě takto vyhlížející mince:
 
 
Vzhled téže mince po aplikaci patiny:
 
 
Je patrné, že napatinování mince výrazně zlepší čitelnost obrazu mince a razantně zvýší její atraktivitu především v očích amatérských sběratelů. Je však jasné, že takto originální mince s původní patinou v žádném případě nevyhlíží. Na straně druhé je tato patina svým vzhledem velmi dobře srovnatelná i s patinou vytvořenou tzv. sirnými játry (viz dále). Ta je obecně nejdoporučovanější pro patinování takto nadmíru vyčištěných mincí. Je věcí každého sběratele, zda takto vylepšenou minci zařadí do své sbírky.
 

Stříbro - umělá patina nepřirozená (ozn. DPREF 100(X) a 200)

Na další uvedené minci (opět značně otřelý a poškozený pražský groš Václava IV.) byly vyzkoušeny hned dva patinovací postupy. Opět se jedná o využití reagens, jehož následkem vzniká patina svým chemickým složením nepřirozená, avšak v tomto případě může patinování provádět i laik. Patinování je oproti postupu DPGF 100 poměrně rychlé (řádově se jedná o minuty), při volbě vhodných podmínek a obezřetném postupu však lze proces patinování provádět dostatečně pomalu. V obou případech (rub i líc) byla snaha provést pouze mírné patinování.
 
 
Vzhled téže mince po aplikaci patiny:
 

 

Stříbro - umělá patina přirozená (ozn. DPRTHZL 100)

Na další otřelý pražský groš Václava IV. byl aplikován reagens za účelem vytvoření jemné patiny, jejíž složení by co nejlépe odpovídalo složení skutečné, pravé, patiny. Působení reagens bylo záměrně velmi zpomaleno. K vytvoření patiny tak, jak je znázorněno na obrázku bylo třeba dvou dní. Vzniklá patina na minci dobře drží a je nesmyvatelná.
 
 
Vzhled téže mince po aplikaci patiny:
 

 

Stříbro - umělá patina přirozená (ozn. DPGZL 100)

Na otřelý pražský groš Václava IV. byl aplikován reagens za účelem vytvoření patiny, jejíž složení by co nejlépe odpovídalo složení skutečné, pravé, patiny. Působení reagens je relativně pomalé, stavu, který je znázorněn na druhé z fotografií bylo dosaženo po dvou dnech. Vzniklá patina na minci dobře drží a je nesmyvatelná.
 
 
Vzhled téže mince po aplikaci patiny:
 

 

Stříbro - umělá patina přirozená (ozn. DPRK2 100)

Na uvedený otřelý pražský groš Václava IV. byl aplikován reagens na velmi podobné bázi jaký je užíván při patinování níže zmíněným způsobem (tj. při patinování tzv. sirnými játry). K vytvoření patiny dochází velice rychle (i během několika vteřin), vhodným způsobem však lze rychlost i intenzitu patinování zmírnit. Vzniklá patina na minci dobře drží a je nesmyvatelná.
 
 
Vzhled téže mince po aplikaci patiny:
 

 

Stříbro - patinování tzv. sirnými játry

Jako chemik musím upozornit na fakt, že příprava sirných jater může být poměrně riskantním experimentem, je-li prováděna v nevhodných podmínkách a bez dostatečných znalostí. Tavení hydroxidu s sebu nese značné riziko (poleptání pokožky, zasažení očí apod.), manipulace se sírou při tavení pak možnost nadýchání toxických splodin. Výrobu sirných jater přenechte raději odborníkovi, pokud si přesto myslíte, že jste dostatečně zdatní, nezapomeňte si alespoň dobře chránit oči. S poleptanýma rukama se dá žít celkem obstojně a časem se pokožka může celkem slušně zahojit, ale při zasežení očí hydroxidem, natož jeho taveninou, hrozí naprosto závažné poškození zraku až oslepnutí.
 
Při patinování sirnými játry je třeba mít na paměti, že rychlost patinování je nepřímo úměrná kvalitě vznikající patiny.
 

Stříbro - patinování jodovou tinkturou

Patinování jodovou tinkturou je zdraví méně nebezpečné než příprava sirných jater (i když samotná manipulace s nimi již tak nebezpečná není). Výsledek je poměrně obstojný, na patinování cennějších mincí však doporučit nelze.
 

Měď - zelená patina

Ukázka bude zveřejněna později. Máte-li nějakou bezcennou měděnou minci bez původní patiny, budu rád, budete-li ochotni ji poskytnout.
 

Měď - hnědá patina

Ukázka bude zveřejněna později. Máte-li nějakou bezcennou měděnou minci bez původní patiny, budu rád, budete-li ochotni ji poskytnout.
 

Měď - černá patina

Ukázka bude zveřejněna později. Máte-li nějakou bezcennou měděnou minci bez původní patiny, budu rád, budete-li ochotni ji poskytnout.